De actie van Greenpeace tegen KitKat van Nestlé is een mooi voorbeeld van een goede social media (guerrilla) actie. Greenpeace heeft met een strak opgezet social media plan binnen 24 uur alleen al via Twitter meer dan een half miljoen mensen bereikt. Binnen 48 uur was de media exposure gigantisch en wereldwijd - ook via ’traditionele’ media zoals kranten, radio en TV.
KitKat actie van Greenpeace
Guerrilla marketing
De bedenker van de term is in ieder geval Jay Conrad Levinson, een Amerikaanse marketeer. Hij bedacht en beschreef het in 1983. Op Wikipedia.nl wordt guerilla marketing beschreven als ‘een marketingtechniek die met beperkte middelen tracht een groot resultaat te bereiken’. Dat zegt me weinig. Volgens mij is dit de doelstelling van iedere marketingtechniek… In de Engelse definitie wordt meer inhoud gegeven aan de term. Ook schreef Cor Hospes eerder over guerrilla marketing op Frankwatching. Samengevat wordt guerrilla marketing getypeerd door de volgende 6 aspecten, guerrilla marketing:- heeft geen groot budget of in ieder geval een zeer efficiënt gebruik ervan;
- is onverwacht en verrassend;
- is onconventioneel ofwel ludiek;
- is interactief (met het publiek);
- duikt op in en/of maakt gebruik van onverwachte plekken;
- heeft alles in zich om buzz te veroorzaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten