vrijdag 19 november 2010

Interview Noa Lodeizen

This is an interview with Noa Lenzen the founder of YIP

interviewer: Lydia van Wersch
Viva 30
23-29 juli 2010

Noa
Lodeizen (32) studeerde culturele maatschappelijke vorming
voor
zet
ze haar stichting Young in Prison (YiP) oprichtte. Daarmeeze reïntegratieprojecten op voorjongeren uit gevangenissen
in
ontwikkelingslanden.
Hoezo deze
stichting?'Acht jaar
geleden
werkte ik als stagiaire een
jaar
met straatkinderen in Zuid-
Afrika.
Veel van hen belandden in
de
gevangenis, vaak om de kleinste
dingen. Daar groeide het idee
voor
YiP. Inmiddels helpt mijn
stichting perjaar
jongeren
ruim 1500in de leeftijd van vijftot
achttienjaar
in gevangenissen in
Zu
id-Afrika. Colombia, Suriname
en
Malawi. Ik deel mijn directieschap
met
een partner. We geven
leiding
aan twee betaalde krachten
en
twintigvrijwilligers en
we
in
verzorgen
werken samen met partnerorganisatiesde landen zelf..Wereïntegratieprojec ten.
waarbij
creativiteit
we gebruik maken vanen sport. Dejongeren
worden
voorbeeldfi guren.
breakdancers
vaak begeleid door bekendezoals rappers.en kunstenaars uit
eigen
land; mensen die zichzelf
ook
vanuit nare omstandigheden
omhoog hebben geworsteld.
Omdat
de jongeren zich met hen
kunnen identifi
ceren, bereiken
we
dejongeren ook écht. Ikvind
het geweldig
om te zien dat exgevangenen
een
scholars.hip
krijgen
en gaan studeren."
Hoe
vind je het om voor jezelf te
werken?
"Ik zou echt niets anders
meerwillen,
ikbenvan nature een
ondernemer. Als
projecten
kind zette ik aiop, zoals een kinderraad
en een
Foster Parents-actie."
Waar
komt die gedrevenheid
vandaan?
"Ik word altijd heel
actiefals
ikonrecht zie envind
dat
kinderen hoe dan ook niet in
de
in gevangenissen
ontwikkelingslanden
verschrikkelijk
gevangenis horen. De omstandighedeninzijn vaak- denk aan mrshandeling,
verkrachting,
Het
honger.onderwerp is niet zo zwartwit
ais
mensen vaak denken.
Ik krijg
regelmatig reacties als:
'Maar
die kinderen zitten daar
toch niet voor niets?' In sommige
gevallen
klopt dat, maar het zijn
weljongeren
gemaakt. Bovendien
principe
die veel hebben meeklopt hetniet; je verbetert de
maatschappij niet
door kinderen
op
te
verschrikkelijke manieren opsluiten."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten