zondag 28 november 2010

Source: http://www.communicatie-centrum.nl/guerilla-marketing-communicatie.html

Guerilla marketing: wat is het en waar draait het om? M.n. internet biedt mogelijkheden om met weinig geld uiterst succesvolle marketing te bedrijven.
Internet verandert de marketingcommunicatie van bijna elk bedrijf of elke organisatie. Het marketingcommunicatieplan is vaak toe aan een major upgrade. Lees de tien cruciale punten die je ideeën, benaderingen en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden. Uitdaging nummer 3 (zonder rangorde): guerilla marketing, succes tegen lage kosten.

Guerilla marketing: een marketingplan bij een laag budget

Internet is qua marketingmogelijkheden de grote gelijkmaker voor midden- en kleinbedrijf, particulier, non-profit organisatie en megaconcern. Geld speelt natuurlijk nog steeds een rol (vooral bij internet reclame en als begrenzer van de beschikbare tijd), maar creativiteit en de kwaliteit van je communicatie bepalen het succes. Marketeers 'on a budget' grijpen hun kans met succesvolle marketingmethoden die weinig kosten. Die manier van marketing bedrijven wordt guerilla marketing genoemd of guerilla communicatie / guerilla communications(als je zelf wilt zoeken check dan ook de spellingsvariant 'guerrilla marketing').

Guerilla marketing in het marketingplan?

Guerilla marketing betreft alle onderdelen van de marketing mix (zelfs het Personeel, omdat de technieken uit de guerilla communicatie de behoefte aan personeel verkleinen). Toch komt het in deze artikelenreeks over het marketingcommunicatieplan aan bod omdat de focus meestal voor meer dan tweederde op de marketingcommunicatie ligt (en daarbinnen draait het dan vaak om de Attention uit de AIDA-formule). Vandaar dat de term 'guerilla communicatie' ook vaak opduikt.
Guerilla marketing is niet gebonden aan internet. Sterker nog, de term 'guerilla marketing' ontstond al midden jaren zestig van de vorige eeuw. Maar internet biedt wel prachtige nieuwe kansen voor guerilla marketing.
Guerilla marketing is geen aparte vorm van marketing op zich. Het draait om allerlei bekende en gangbare marketing tools. Maar de tools worden wél op een bijzonder effectieve manier ingezet. Die effectiviteit komt door een benadering die je kunt kenmerken als creatief, slim, verrassend, origineel, bijzonder, onconventioneel, geniaal en vooral: eenvoudig. Het resultaat is maximale aandacht tegen meestal lage kosten. De kosten kúnnen in sommige gevallen wel hoog zijn (ook grote bedrijven gebruiken 'guerilla communications' of 'guerilla promotion tactics'), maar het budget is niet de doorslaggevende factor bij het succes van het marketinginstrument.
Je kunt de guerilla marketinginstrumenten in drie categorieën verdelen: klassieke guerilla marketing, online en mobile guerilla marketing en strategische guerilla marketing.

Guerilla marketing met klassieke marketing tools

Deze categorie berust op klassieke marketing tools als sponsoring, public relations, reclame in de openbare ruimte e.d. De guerilla marketing varianten hiervan hebben namen als ambush marketing, sensation marketing of guerilla pr.
  • regelmatig een handgeschreven memo-velletje aan mensen sturen om te laten zien dat je aan ze gedacht hebt;
  • 's zomers bezoekers een ijsje meegeven om jouw aanbod/dienst nog eens te overdenken;
  • een bloemenwinkel die op een zonnige dag een druk bezocht terras gratis decoreert met bloemstukken (en visitekaartjes daarin);
  • een door jezelf ontworpen en gemaakte verjaardagskaart aan relaties sturen.
Enzovoort. De creativiteit bepaalt de grens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten